Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Simson gyújtás beállítása

 

Gyújtás beállítása

Az S51-es széria megszakítós gyújtást (6V-os világítással és töltéssel, később 12V-os változatban), illetve
tirisztoros gondozásmentes gyújtást(szintén 6 ill. 12V-os rendszerrel) kapott. Itt nem a gyújtás feszültsége
változott, hanem az elektromos rendszeré, ami a fogyasztókat látja el. A gyújtófeszültség nem 6 vagy 12 Volt,
hanem sokkal több. A megszakítós már az S50B1 gyújtásán alapul, ahol transzformátoros volt a gyújtás, illetve
a tirisztoros is az S50B2-höz vezethető vissza. Mind a két verzió elég jól sikerült konstrukció, mindössze
szokás szerint az utángyártott alkatrészek tehetik megbízhatatlanná a megszakítósat, rendesen karbantartva a
megszakítót, olajozva a filcet 2-3 ezer km-enként, illetve a pogácsáit tisztán tartva, helyesen beállítva mindkettő
rendkívül megbízható a többi szocialista motor megszakítós gyújtásához képest. A tirisztoros nem igényel
állítást, kenést, mert nem tartalmaz mozgó/kopó alkatrészt. A tirisztoros gyújtást az S51 Enduro illetve
Electronic típusaira szerelték, ezek mellett a KR51/2, SR50C(E), SR80C(E), S51C, S70C "csúcsmodellek" kaptak
még ilyen gyújtást, tehát a jobban felszerelt verziók. A hagyományos megszakítós gyújtással szerelték az
S51N, B, SR50N, B modelleket. S51 blokkos Simsonhoz egységesen 1,8mm a gyári előírás szerint az
előgyújtás, mind a megszakítós, mind a tirisztoros esetében egyaránt. Az S50/turbós gépeknél 1,5mm.
Ezen kívül, a megszakítósnál a megszakítóhézagnak 0,4mm-nek kell lennie. Itt kell megjegyeznem, hogy a 
trafóra írt feszültség lényegtelen, nem az elektromos rendszer feszültségét jelenti, nem is a
gyújtófeszültséget, tehát teljesen mindegy, mi van ráírva, csak akkumulátoros gyújtásra vonatkozik, mekkora
lehet annak a feszültsége. Az S51-eseket 12V-os feliratú trafóval szerelték, még a 6V-os rendszerrel
rendelkező példányokat is, ez a gyári gyújtásoknál nem mérvadó.
A megszakítós alaplap(állórész) a következőképpen néz ki trafós esetén (S51)
 
 1.  Gyújtótekercs  
 2.  Töltő és féklámpa tekercs
 3.  Világítótekercs
 
 
A megszakítós gyújtás működése a lényegében következő: A megszakító pogácsáinak
eltávolodásakor jön létre a gyújtószikra, tehát amikor megszakít. Ezért szikrázik a megszakító,
ami nem gond addig, amíg nem akkora mértékű az áthúzást, hogy beégnek a pogácsák, és nem teszi
a dolgát a megszakító. Ezért kell időnként megtisztítani a pogácsákat. A megszakító
tartósságának másik tényezője a kenés. Ezt a kenőfilc, illetve kis "kefe" olajozásával érhetjük
el, 2-3 ezer km-enként meg kell kissé olajozni őket, hogy a megszakító bütyök ne kopjon el.
A kondenzátor hibája, ha folyamatosan, rendesen beállított megszakítóval és előgyújtással i
s beégnek a pogácsák.
 
A kondenzátorra is érdemes odafigyelni, nem kell cserélgetni, ha jól működik, lényeges, hogy
szorosan illeszkedjen a helyére, ne lötyögjön, ne forogjon el a belseje. Ha cserére szorul, ne a
legolcsóbbat vegyük meg, mert csak a baj lesz vele, érdemes német minőségűt, vagy ha akad
valahol, gyárit beszerelni. Nagyon sokat elmegy egy jó kondenzátor, ha megfelelően karbantartjuk
a gyújtásunkat. 
 
Tehát ha minden alkatrész rendben van, elkezdhetjük a beállítást, ha erre szükség van.
 
Először is, be kell állítani a megszakító hézagot. Ez 0,4mm gyári előírás szerint. Ezt a
következőképpen tehetjük meg: 
  1. Felszerelt állapotban forgatjuk a lendkereket óramutató járásával megegyezően,
  2. amíg elkezdenek távolodni a megszakító érintkezői egymástól
  3. Most lassan forgatjuk tovább a lendkereket, amíg szemmel láthatóan eléri a
  4. maximális nyitást a megszakító
  5. Ekkor 0,4mm-es hézagmérőt csúsztatunk a pogácsák közé
  6. Amennyiben szoros úgy növelni kell, illetve, ha beesik az érintkezők közé,
  7. csökkenteni a hézagot
  8. Ha állítanunk kell a hézagot, azt a megszakítón lévő kis csavar meglazításával,
  9. beállítjuk
  10. a megfelelő hézagot, majd meghúzzuk a csavart, és újra mérünk, így már 0,4-nek kell lennie
Ha ez megvan, jöhet az előgyújtás beállítása.
 
Gyári lendkerékkel, és főtengellyel szerelt gépnél általában jó helyen találkozik a motorházon és
a lendkeréken lévő jelzés. Ez 1,8mm-el a dugattyú felső holtpontja előtt helyezkedik el 50ccm-es
gép esetében. Ezt a következőképpen ellenőrizhetjük. Indikátoróra, vagy tolómérő segítségére l
esz szükségünk. A lendkereket forgatjuk, amíg a dugattú eléri a felső holtpontot. Ehhez képest
vissza 1,8mm-nél kell találkoznia a jeleknek. Az órával egyértelmű, hogy mennyi a holtponttól
vissza 1,8mm. Tolómérővel úgy ellenőrizhetjük, hogy behelyezzük a gyertya nyílásába, kitoljuk,
majd elkezdjük forgatni lassan a lendkereket, ügyelve, hogy a tolómérő ne mozduljon el, csupán
mutassa, hogy mozog felfelé a dugattyú. Elérjük a felső holtpontot, onnan már nem mozdul
feljebb a mérő mutatója. Ezután megnézzük a tolómérőt, még hozzáállítunk 1,8mm-t, és
visszatesszük a gyertya helyére, majd addig forgatjuk a lendkereket, amíg nem koppan a tolómérő
végében. Itt figyeljünk oda, hogy ne mozdítsa el, éppen csak érintse azt. Ennél a pontnál kell
nyitnia a megszakítónak. Ezt úgy ellenőrizhetjük, hogy alufólia darabot, vagy cigaretta papírt
rakunk a pogácsák közé, és ezen a ponton éppen ki tudjuk húzni. Persze, ha van aki figyelje,
szemmel is észlelhető a nyitás, de ezek csak szükségmegoldások, ha van eszközünk, állítsuk
be pontosan! Ehhez multimétert, zümmögőt is használhatunk, ami pontosabb mint a szemünk.
Multiméterrel a következő a beállítás menete: Lehúzod a gyújtáskapcsolóról a 2-es saruról
z alaplapról jövő barna-fehér vezetéket, és csatlakoztatod az egyik mérőzsinórt. A másikat
egy testponthoz kapcsolod. 200 Ohm-os méréshatárba állítod, ha zárva van a megszakító kb. 0
Ohm-ot fog mutatni, ha nyit, akkor kb. 1-et. Egy néhány tizedet fog mutatni, a vezetékek miatt.
Nagyon lassan forgassuk a lendkereket mérés közben!
Tehát a lényeg, 1,8mm-el a felső holtpont előtt nyisson a megszakító, így lesz az
előgyújtás megfelelő. Így már jól kell működnie a gyújtásnak, ha minden alkatrész jól működik.
Ezt stroboszkóppal is ellenőrizhetjük. Az előgyújtást az alaplap elforgatásával állíthatjuk be,
hogy 1,8 legyen. Óramutató járásával megegyezően csökkenthető, ellenkezőleg növelhető.
Ez egyértelmű, annál előbb gyújt, minél hamarabb (a holtponttól minél előbb) érnek össze az
alaplap és a lendkerék jelei.
Előgyújtás növelése:
Előgyújtás csökkentése:
A régi, trafó nélküli "gyújtótekercses" gyújtás esetében is ugyan így lehet beállítani, mindössze
ott máshol van az alaplapon a megszakító és a kondenzátor, de ez nem befolyásolja a beállítást.
Nézzük a tirisztoros gyújtást:


  • 1. Gyújtótekercs (gerjesztő tekercs)
  • 2. Töltő- és féklámpa tekercs
  • 3. Világítótekercs
  • 4. Jeladó (impulzustekercs)
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Blood Coerce : Blood turn the heat on chart

(AencaniRhibicH, 2018.10.12 00:52)

Pression arterielle est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque temps votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang par de vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/prix-du-medicament-cialis/

Blood Albatross : Blood pressure table

(AencaniRhibicH, 2018.09.27 15:52)

Pression arterielle est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque culture votre moelle bat, il pompe le sang a tous egards vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-moins-cher-reunion/

tőzsér ut 23

(nagy tamás, 2016.04.10 07:35)

simson s50 gyujtás beálitás

tőzsér ut 23

(nagy tamás, 2016.04.10 07:33)

pétlov76@citromail.hu

(Lovas Péter, 2014.05.01 12:01)

Hello.
1 Kérdésem lenne !

Miért csak szivatóval indul a simsonom ?

Re: pétlov76@citromail.hu

(SIMSON, 2014.05.01 12:05)

Nekem már volt ilyen problémám ha bár nem is nekem mert én nem bajlódtam vele csak a szerelő :D

tudtad.eoldal@eoldal.hu

(tudtad - Lovas Péter, 2014.05.01 12:03)

Szia .
Nemtudom mért indul csak szivatóval de szerintem nézesd meg szerelővel mert ilyen problémával mége nem találkoztam !

l.robert14@gmail.com

(L.Róbert, 2014.05.01 11:59)

Mivan ha a gyertya nem szikrázik ?
- pedig a gyertya zsír új !

ronaldinho810@freemail.hu

(simsonrider, 2014.03.18 15:04)

Köszi